Last van de zon? Drie tips om veilig in de zon rond te lopen deze zomer!

De zomermaanden grijpen we massaal aan om zoveel mogelijk van de warme zonnestralen te genieten. De warmte werkt ontspannend en bovendien brengt de zon volop positieve effecten met zich mee. Denk bijvoorbeeld aan de werking van vitamine D. Onder invloed daarvan worden bepaalde processen in ons lichaam in gang gezet die een ontstekingsremmende werking hebben en krijgt ons immuunsysteem een boost.

Jezelf nu én op de lange termijn tegen de effecten van de zon beschermen

Maar de zon kan ook schadelijke effecten teweegbrengen wanneer je jezelf er te vaak of op de verkeerde momenten (op het heetst van de dag) aan blootstelt. Elke keer dat je verbrandt, wordt de kans op huidkanker in de toekomst groter. Ook huidveroudering zal in versneld tempo plaatsvinden. Geniet dus vooral van de zon, maar wel op een verantwoorde manier. Wat je kunt doen om veilig in de zon rond te lopen? Wij zetten drie tips voor je op een rij.

Tip 1: Smeer jezelf regelmatig in met zonnebrandcrème

Veilig ZonnenWanneer je in de zon zit of rondloopt, is zonnebrandcrème van het grootste belang om je huid tegen de uv-straling te beschermen. Breng dit het liefst elke 2 uur op je lichaam aan. Smeer extra wanneer je een verkoelende duik hebt genomen, zelfs als je waterbestendige producten gebruikt. Het is belangrijk om minimaal een factor 30 te kiezen die je zowel tegen uv-A straling als uv-B straling beschermt. Mensen met een lichte huid kiezen het liefst voor factor 50. Vergeet ook vooral niet om een tegen de zon beschermende lippenbalsem te gebruiken.

Wil je je kruin extra beveiligen – draag dan in combinatie met de zonnebrand zeker ook een pet. In de zomer kan het warm zijn, maar als je kiest voor een model als deze trucker caps bijvoorbeeld valt dat heus wel mee – en de impact is erg groot!

Tip 2: Drink voldoende water

Is het warm en schijnt de zon volop? Dan is het niet voldoende om je lichaam enkel aan de buitenkant te beschermen. Ook de binnenkant moet je met liefde verzorgen. Allemaal weten we dat het drinken van voldoende water 365 dagen per jaar belangrijk is voor je lichaam. Wanneer je op warme dagen in de zon vertoeft, geldt dit nog eens extra. Houd je je hier niet aan, dan liggen hoofdpijn, vermoeidheid en een verminderd concentratievermogen op de loer. Wacht niet tot je dorst hebt, maar drink regelmatig kleine beetjes water. Dit wordt vanzelf een gewoonte.

Tip 3: Bescherm je ogen met een hoogwaardige zonnebril

De felle zon die in je ogen schijnt is niet alleen heel irritant, maar kan ook nog eens schadelijk zijn. Wat niet veel mensen weten, is dat behalve je huid ook je ogen kunnen verbranden. Stel je je ogen vaak en langdurig bloot aan de felle zon, dan kan dit op de langetermijnschade berokkenen. Overigens geldt dit niet alleen voor zonnige, maar ook voor bewolkte dagen. Draag dus altijd een hoogwaardige zonnebril die zowel uv-A als uv-B stralen tegenhoudt en een gekleurd uv-filter heeft.

Verantwoord genieten

Met de drie bovenstaande tips lukt het je om je lichaam tegen de negatieve effecten van de zon te beschermen. Het genieten van de warme zonnestralen wordt er niet minder om. Daarnaast houd je er natuurlijk ook rekening mee dat je de directe zon tussen 12.00 en 16.00 (het heetste moment van de dag) het beste kunt vermijden. Geniet, maar altijd verantwoord!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.