Minder frisdrank drinken: hoe begin je eraan?

Frisdrank, oftewel koolzuurhoudende limonade, wordt volop gedronken. Terwijl de Gezondheidsraad het eigenlijk afraadt, drinkt een groot deel van de Nederlanders regelmatig frisdrank. Ondanks dat we weten dat drankjes als cola, sinas en 7up bomvol suikers zitten, lukt het ons maar moeizaam om er minder van te drinken. Dat geldt zeker voor de grootverbruikers die elke dag frisdrank consumeren. Minderen is lastig, omdat het een gewoonte is geworden. Een gewoonte die vaak al jaren standhoudt. Toch kun je met behulp van enkele tips slagen in het minderen van je frisdrankconsumptie. Welke dat zijn? Je leest het hier!

Tip 1: Stel haalbare doelen

Stel je voor: je drinkt dagelijks een liter cola en besluit hiermee rigoureus te stoppen. En alhoewel helemaal stoppen met het drinken van frisdrank een mooi doel is, krijg je met deze cold turkey methode vaak het deksel op je neus. Wanneer je té strenge doelen stelt, maak je voor jezelf het risico van falen namelijk groter. En dat terwijl je juist kleine successen nodig hebt om gemotiveerd te blijven. Zet dus kleine stappen om langzaam maar zeker naar je doel toe te werken en dit ook op lange termijn vol te houden.

Tip 2: Voeg wat smaak toe aan je glas water

Ga je minderen met het drinken van frisdrank, dan ligt het voor de hand dat je je vochtgehalte vanaf dan op peil zult houden met meer water. Vind je water maar een saaie, smakeloze vloeistof? Voeg er dan iets aan toe om toch van een aangename smaak te genieten. Zorg er wel voor, dat dit geen suiker bevat. Limonadesiroop is dus geen handige zet. Kies in plaats daarvan voor de toevoeging van bijvoorbeeld fruit en munt aan je water. Deze combinatie is ook nog eens heerlijk verfrissend.

Een andere optie is om thee te gebruiken. Een goed gezette cold brew thee (meer leer je daarover hier) is vaak zoet zonder suiker en fruitig zonder calorieën. Een prachtig idee! In tip 4 lees je hier nog meer over!

light frisdrankenTip 3: Vermijd light frisdranken

Ten onrechte wordt vaak gedacht dat light frisdranken een gezonder alternatief zijn voor de reguliere varianten. Er is immers geen suiker aan toegevoegd, waardoor ze nauwelijks calorieën bevatten. Wat light frisdranken echter wel bevatten, is de zoetstof aspartaam. Ook dat kan -wanneer het in grote hoeveelheden wordt geconsumeerd- schadelijk zijn voor je gezondheid.

Bovendien blijf je met light frisdrank die zoete smaak tot je nemen, precies hetgeen wat ook de reguliere frisdranken zo verslavend maakt. Het beste blijf je dus uit de buurt van light alternatieven.

Tip 4: Haal thee in huis

Je behoefte aan frisdrank kan verschillende redenen hebben: honger, de behoefte aan suiker of de behoefte aan cafeïne. Zoet smakende thee is daardoor een prima vervanger van frisdrank wanneer je die laatste probeert af te bouwen. Thee is bovendien een gezonde drank, zeker wanneer je voor groene thee kiest. Varieer met de verschillende theesmaken zodat de verveling niet toeslaat en maak van je thee af en toe eens een ijsthee. Zeker op warme dagen betekent dat minsten zo veel genieten als van frisdrank.

Tip 5: Sta jezelf af en toe een glaasje fris toe

Wil je succesvol minderen met het drinken van frisdrank? Dan sta je jezelf zo nu en dan ook eens toe een glaasje te drinken. Je frisdrankconsumptie afbouwen is te vergelijken met een dieet. Stapsgewijs en met mate werkt beter dan jezelf van de een op de andere dag alles verbieden. Kies je namelijk voor de laatste aanpak, dan ga je er juist nog meer naar hunkeren en komt er een moment waarop je eraan toegeeft. Spreek met jezelf af dat je op zaterdagavond 1 of 2 glazen fris mag drinken. Of dat je dat op gelegenheden als verjaardagen mag. Zo haal je het werken aan je doel een stuk beter uit.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.