Hoe kan je de echtheid van online reviews beoordelen?

Wanneer je voornemens bent een nieuwe aanschaf te doen, ben je benieuwd naar de ervaringen van andere kopers. Zeker wanneer je een online aankoop doet en het product niet met eigen ogen kan bekijken. Bijna iedereen, namelijk 90% van de kopers, leest reviews. Maar hoe weet je nu of deze wel echt zijn? Nepreviews, die gebruikt worden om consumenten op het verkeerde been te zetten en de reputatie van bedrijven en verkopende partijen te manipuleren, bestaan volop. Uit onderzoek blijkt dat maar liefst een tiende van de online reviews niet echt is – zelfs op sites als Amazon en Bol.com. Hoe kan je de echtheid van online reviews beoordelen? En is het de moeite om een aggregator als OnlineReviews.be ofzo te gebruiken?

Controleer de publicatiedatum en schrijfstijl van de reviews

Valt het je ook wel eens op dat de reviews die over een bepaald product of een bepaalde dienst zijn geschreven, allemaal in dezelfde periode zijn geschreven? Het kan zijn dat een bedrijf al zijn klanten tegelijk heeft gevraagd om een review achter te laten, maar waarschijnlijker is het dat hier een andere campagne achter schuilgaat. Zeker wanneer de schrijfstijl van de reviews steeds hetzelfde is en er nooit spellings- of grammaticafouten worden gemaakt, kun je ervan uitgaan dat de reviews van de pen van een ingehuurde tekstschrijver/reviewschrijver komen.

Online ReviewsWees alert op overenthousiaste reviews

Is een review met een wel heel enthousiaste toon geschreven? En wordt er iets te veel gebruik gemaakt van bijwoorden en bijvoeglijk naamwoorden (‘enorm’ genoten, ‘fantastische’ werking, ‘innovatief’ product)? Dan zouden de alarmbellen moeten gaan rinkelen. Natuurlijk kunnen ook echte klanten enthousiast zijn, maar meestal wordt een aankoop niet helemaal de hemel in geprezen. Eveneens vijfsterrenreviews die met geen enkele vorm van commentaar zijn aangevuld, zouden je wenkbrauwen moeten doen fronsen. Wees ook bedacht op reviews waarin negatieve commentaren over concurrenten zijn verwerkt.

Te globale beschrijvingen

Wanneer er iemand is ingehuurd om positieve reviews te schrijven, is het in de meeste gevallen zo dat diegene geen enkele ervaring met het bedrijf, het product of de dienst heeft. Erover in detail treden is vanwege dat gebrek aan kennis dan ook niet mogelijk. En dus vervalt men in globale beschrijvingen. Stel je voor dat je een review leest over bepaalde wandelschoenen. Wordt daarin enkel vermeld dat ze een mooie kleur hebben en fijn zijn om mee in heuvelachtige gebieden te lopen? Dan kun je gaan twijfelen aan de echtheid van deze review.

Er wordt geschreven voor de SEO score

Wie bekend is met online marketing en SEO, weet dat een productnaam als zoekwoord gebruiken kan leiden tot hogere rankings in de zoekresultaten. Bijna geen enkele klant zal volledige productnaam in zijn review beschrijven. Deze noemt zijn nieuwe aanschaf ‘de koffiemachine’ of misschien ‘deze Philips’, maar nooit ‘de Philips 5400 EP5447/90’. Heeft een product een lange naam? En komt deze vaker dan één keer in de review terug? Dan is dit voor de SEO ranking bedoeld en heb je dus te maken met een fake review.

Tools die je helpen bij het beoordelen van de echtheid van reviews

Ook wanneer je de bovenstaande tips in je achterhoofd houdt tijdens het lezen van reviews, kan het alsnog behoorlijk moeilijk zijn om de echte van de neppe te onderscheiden. Gelukkig zijn er ook tools beschikbaar die ons hierbij kunnen helpen. Zo is de Review Sceptic een aan de Cornell University ontwikkelde tool die met een nauwkeurigheid van 90% in staat is om vast te stellen of een recensie echt of nep is. Plak de review in de box en laat de tool zijn magie doen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.